För
Henrik och Maria Andersson i Tyresö var valet inte alldeles lätt
när man skulle byta båt för några år sedan. Då seglade man Carrera
och trivdes med den.
- Det var vår första egna kölbåt, berättar Maria. Hon är
uppvuxen med båtar, har seglat mycket med sina föräldrars Maxi 68
och 84 och är den som styr mest ombord
- Carreran var min dröm, det såg läckert ut och det var
verkligen en kul båt, tyckte Henrik.
Men Carreran hade en nackdel - ståhöjden. Eller bristen på
ståhöjd. Hon har ca 1,5 meter mellan durk och däck, och Henrik är
1,86... i längden gick det inte, om uttrycket tillåts.
- Dessutom var vi ute mer och mer och seglade, och det kändes
som att vi ville ha det lite bekvämare, säger Maria.
Ytterligare ett argument var backstagen, som Maria fick sköta
som rorsman och började tröttna på. När det sedan kom en hel
semestervecka med ihållande regn och busväder avgjordes saken. Det
blev för blött och trångt med det man hade, dags att byta.
Efter åren i den snabba Carreran gällde emellertid inte bara
större bekvämlighet som riktmärke i spaningarna efter en ny båt.
- Nej, vi hade ett LYS-kriterium på minst 1,15. Vi gillar att
kappsegla och ville ha lite fart också i den nya båten, säger
Henrik.
- Plus som sagt ståhöjd. Och en ordentlig toalett. Maria och
Henrik tittade på en lång rad båtar på mellan 32 och 36 fot. Nova,
Omega 34, Stratus, Linjett 32, med flera. T o m en ny Linjett 33
besiktigades, men varken pris eller leveranstid stämde med
önskemålen.
- Henrik kom in på Contrast 33 tidigt, men jag tyckte först att
den hade för ful akter, lite avhuggen, minns Maria.
-
Den tveksamheten övervanns snart. Problemet blev istället att
hitta en båt, för det fanns - och finns - få Contrast 33:or till
salu. En läglig annons i Contrastförbundets tidning gav emellertid
en fruktbar kontakt, och sommaren -99 var Anderssons med ny båt -
en väl vårdad och väl utrustad Contrast 33 från 1984.
Olika inredningar
Det har byggts drygt 250 Contrast 33:or, och liksom många andra
båtar från 70- och tidiga 80-talet kom hon under åren att få lite
olika layout i inredningen.
De första Contrasterna erbjöds med två olika lösningar. Dels en
konventionell layout med pentry och navbord på var sida nedgången,
salong, samt förpik med toalett. Dels också en dinettvariant med
ett långt pentry utmed ena salongssidan och en Uformad soffa
mittemot. Dinettlösningen användes på rätt många båttyper på den
här tiden, men ofta var de i minsta laget för att det skulle
fungera riktigt bra; sittplatserna hamnar utmed en sluttande
bordläggning och det blir trångt för fötterna med kanske fyra
personer till bords.
På denna första Contrast 33-modell med dess två versioner
sitter huvudskottet nära masten, det är därför det finns plats att
lägga toaletten framför skottet. Akteröver är det dubbla
stickkojer, en på var sida om sittbrunnen.
Detta ändrades till den tredje version som kom 1984, efter ca
150 byggda båtar. Här har man flyttat toaletten till den plats som
började bli vanlig vid den här tiden, direkt intill nedgången. Här
får toan större rymd eftersom den ligger i en bredare del av
båten. Framför den finns ett närmast symboliskt navigationsbord,
för litet för vanliga sjökort men ändå en användbar plats för
navigationsutrustning och diverse småprylar i lådor och fack.
Pentryt har nu en gång får alla fått sin naturliga plats invid
nedgången, dinetten är borta.
- Vi insåg att det gick att göra en bättre inredning på det
viset, förklarar konstruktören Rolf Magnusson.
-
Contrast 33 är en smal båt, och salongen utnyttjar utrymmet ända
till friborden för sofforna. Det går att sova här, men det är i
smalaste laget för att en vuxen ska ligga bekvämt. Det sitter en
rad med skåp och hyllor ovanför och är gott om stuvplats under
kojbottnarna. I förpiken har man en garderob på varje sida och en
skåprad utmed hela skrovsidan ovanför kojerna.
Pentryt rymmer det mesta när det gäller husgeråd, men för
specerier får man nyttja en del av stuvutrymmet i salongen,
berättar Henrik Andersson. Men allt får plats.
- När man kommer ner och ska ut på semester så går det att
stuva undan allting. Då har man ändå fått ett tillskott, lilla
Ellen, som föddes i våras.
-
Ventilationen är styvmoderligt behandlad på nästan alla
segelbåtar, inte minst de gamla 70-talarna. Ett par
Electroluxventiler på rufftaket är allt på Contrasten. Det
fungerar OK, tycker Henrik, men det kunde vara bättre. Viss fukt
kan det bli, men det mesta av kondensvattnet begränsar sig till
rutor och däckslucka. Rufftaket och bordläggningen i förpik och
akterkoj är klädda med isolerande matta.
Medan den första Contrastmodellen hade ett basinrede i plast är
Mark II idel trä. Alla skott är laminerade till skrovet och bildar
därmed ett fackverk som styvar upp båten. Inredningen i lackad
mahogny håller fin standard - snyggt och prydligt med böjlimmade
lister på halvskotten - och skänker en trivsam atmosfär till
kajutan. Vid den synliga, sneda lilla bit av skrovet som syns ner
mot durken vid pentryts akterkant är plastytan klädd med
träribbor, en liten detalj som vittnar om viss ambition hos
varvet.
På det hela taget är Henrik och Maria mycket nöjda med sitt
båtval.
- Här finns ett ordentligt kök och en ordentlig toalett, bra
sovutrymmen - och bra seglingsegenskaper, säger Maria.
Prestandabetonad
Contrast 33 har ett LYS-tal på 1,16 och betraktas som en snabb och
välseglande båt. Henrik och Maria ställer upp på klubbens, Tyresö
BK, onsdagskappseglingar och trivs med båtens uppträdande.
Balansen är bra, med god styrverkan i det rejält tilltagna
friliggande rodret.
- Det går lätt att styra upp och över vågor, men man får vara
lite alert, säger Maria.
- Men det är ju kul också, när man märker att det är lite
känsla. Det är roligt att segla henne på havet. Det är sällan
tungt, bara man vagnar ner lite på storen när det kommer byar.
Andra Contrastägare vitsordar det omdömet.
- Hon seglar otroligt bra, är lättdriven och fungerar bra i
alla väder, säger Kai Lundin. Han köpte sin Contrast redan 1982
och har seglat den flitigt och långt, bl a ner till Holland och
över till Baltikum.
Contrast 33 har många av de attribut som bidrar till god
prestanda. Hon är, som sagt, en klart smalare båt än de gängse
kring 33 fot. Förskeppet är tydligt skarpt och bredden i
vattenlinjen måttlig. Deplacementet på 4,2 ton är åt det lägre
hållet, inte mycket mer än en Ballad. Det är också väl utdraget
och ger ett långt skrov; vattenlinjen är hela 8,3 meter. Till de
långa linjerna bidrar det bäriga akterpartiet, som ger skjuts på
öppna bogar men ändå inte är strykjärnsbrett med risk för obalans
på kryssen. Det finns inga bromsande regelknyckar i skrovlinjerna,
och våta ytan är liten med fenköl och spadroder.
När Contrast 33 kom i slutet av 70-talet började
fraktionsriggen lanseras allt mer. Balansen mellan ytorna i stor
och försegel utjämnades och genuafockarna blev enklare att
hantera. Contrasten är inget undantag, och hon fick enklast
tänkbara rigg; bara undervant och toppvant via ett enda par svepta
spridare. Inget inre förstag, inga backstag. Självslående fock
blev standard, även om segelplanet är utformat med tanke på en
150% genua i lätt väder (d v s bredden på seglet är 1,5 ggr
avståndet förstagsfästet- masten). Men förtriangeln är så pass
stor och skrovet så lättdrivet att en fock-itopp ger hygglig
skjuts på smult skärgårdsvatten även i måttliga vindstyrkor. I
riktigt lätt väder behövs emellertid genuan för att hålla gång på
båten. I friska vindar är detta desto enklare; inte minst här
prisas henne egenskaper av dem som känner henne.
Storseglet är på 25 kvm och får därmed betydelse inte bara som
balansklaff. Skotskenan med sin vagn sitter i akterkant bridgedäck
och är ur vägen för benutrymmet i brunnen samtidigt som det inte
blockerar passagen ner i båten.
- Bridgedäck är faktiskt inte helt opraktiskt, det är ganska
bra när man ska duka upp och ställa fram grejor i brunnen, tycker
Henrik, som också uppskattar att det är så rymligt häruppe.
- Det är skönt att det är så stor sittbrunn, man går inte på
varandra. Man kan ligga raklång på tofterna och kan sitta flera
och äta vid bordet.
Ryggstöden är höga och ger bra stöd åt svanken. Samtidigt kunde
tofterna vara lite högre för att ge bättre sikt framåt över ruffen
- men då skulle sargarna behöva vara högre de med för att
bibehålla det goda ryggstödet. Då börjar det bli en utseendefråga,
och någonstans måste det kompromissas.
"En lång historia!"
När Segling kontaktar konstruktören Rolf Magnusson för att få en
bakgrund till båtens tillkomst säger han spontant:
- Åh, det är en lång historia!
Han berättar att Contrast 33 egentligen bygger på en spantruta
från en halvtonnare - alltså en båt kring 30 fot - där ändskeppen
dragits ut och förlängts för att få en snabb båt. Detta förklarar
den måttliga bredden.
Vid den här tiden - kring 1977-78 - var Rolf Magnusson sedan
flera år en etablerad konstruktör med flera framgångsrika båtar
bakom sig. Men det innebar också begränsningar i friheten vid
ritbordet, berättar han:
- I och med att jag hade gjort Ballad för Albin Marin hade jag
skrivit ett avtal om att inte rita en konkurrerande båt. Däremot
kunde jag rita Mamba 34 åt en annan byggare, som senare hörde av
sig om en mindre båt. Det gick ju inte, men jag sa att jag hade en
idé om en annan båt. Det hela drog ut på tiden, och när jag hörde
av mig igen hade han redan satt igång med Mamba 31 som han ritat
själv.
Men slumpen ville ändå att Rolfs tankefoster skulle bli
verklighet.
- Jag hade ett par kompisar här i Karlstad som också ville ha
en båt som var lite större än en halvtonnare och hade bra
prestanda.
Det var 1978 som man seglade prototypen till den förlängda
halvtonnaren. Dåvarande IOR-regelns krav lämnades därhän den här
gången, det blev en båt helt utan IOR:s myglarknixar med mätbulor
och ankstjärt i skrovet. Linjerna var raka och fartgivande och
aktern förhållandevis bred. LYS-talet kom också att landa på hela
1,16, vilket är klart högre än vad en 3 fot uppförstorad Ballad
skulle hamna på.
Rolf och hans vänner skulle bygga och sälja själva och hade
startat ett handelsbolag, 'Båtbyggen'. Det omvandlades till
Contrastbåtar AB när verksamheten började rulla igång och allt
gick bra.
- Idén var att vi skulle köpa allting utifrån - skrov på ett
ställe, inredning på ett annat - och sedan bara montera ihop det
själva, berättar Rolf Magnusson.
En av hans kompanjoner, Jan Magnusson (ej släkt), hade ett
företag som byggde inredningar till Nimbus, så den saken var biff
från början. Lars Breitercreutz hade jobbat på småbåtsvarv och
lärt sig bygga träbåtar, så han blev produktionsansvarig. I tio år
pågick verksamheten, tills den 1989 - i grevens tid - såldes till
dåvarande Bayliner- importören (vars storvulna planer i
båtbranschen kraschade i den samtidiga fastighets- och
bankkrisen).
Men fram till dess gick det mesta på räls. Redan första året
Contrast 33 seglade segrade hon totalt i Tjörn Runt. Alla tre
varvsägarna befann sig ombord och fick uppleva en flygande start
på verksamheten. Den smala, ganska sportiga Contrast 33:an var en
lite nischad båt och fann en given kundkrets.
Det såldes en del halv- och trekvartsfabrikat, men inredningen
var varvsbyggd och bara monteringen kan variera ifråga om
kvalitet. Bottenstockarna ser rejäla ut och båttypen har
veterligen inte gjort sig känd för problem med svajköl. Klen
ventilation med fukt ombord har en del Contrast-ägare klagat på,
föga förvånande med de få ventiler som monterades som standard men
lätt avhjälpt nu i efterhand.
På de första båtarna installerades en alltför klen hjärtstock,
men den byttes ut på garantin, berättar mångårige Contrastägaren
Kai Lundin med båt nr 6.
Skrov och däck är i sandwich med balsa som distansmaterial,
vilket ger ett starkt och stöttåligt laminat. Kölen är som sig bör
i bly.
Man hittar motorer från både Volvo Penta och Yanmar ombord på
Contrast 33. Standard var 18 hk och segelbåtsdrev det vanliga.
Contrast 33:ans många attraktiva egenskaper - lagom storlek,
lätthanterlig och trevlig att segla, en fullvärdig och trivsam
inredning - gör, som vi sett ovan, att hon är både eftersökt och
svårfångad.
- Ja, hon är väldigt svår att få tag på, säger Kai Lundin, som
varit verksam i förbundsstyrelsen i många år. - Vi får
förfrågningar till förbundet från folk som inte hittar den på
annat sätt.
Mellan 300.000 och 500.000 kr menar han att priset ligger. Det
kan alltså variera väldeliga beroende på vad ägarna gjort med sina
båtar, men också beroende på tillverkningsåret. Contrast 33
byggdes mellan 1979 och 1987, och ett spann på åtta år betyder i
det här fallet en hel del; hon kan vara en 70-talsbåt eller snudd
på en 90-talsbåt. Något 'riktpris' för en begagnad Contrast 33 går
helt enkelt inte att ange, också därför att så få båtar omsätts.